Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

úterý 17. března 2009

Tichá krása

Stačí projít jedněmi dvojitými skleněnými dveřmi a rázem se člověk ocitne v jiném světě.

Pozvání na právě kvetoucí orchideje a bromélie přišlo přesně v ten čas, aby nedošlo k přetržení řady pohodových a hezkých dnů. Neznám lepší místo, kde se dá tak krásně ubránit chmurám z ocelově šedého nebe, nepřetržitého deště, zimy a všudypřítomného bahna, než jsou tropické a subtropické skleníky.
Ani se mi nechce atmosféru toho půldne kazit nějakými zbytečnými slovy, ale pokusím se pár obrázky přiblížit to, jak pěkně jsme se měli.

A děkuji za to, že mi konečně někdo vysvětlil, jak je to s názvoslovím u orchidejí, teď už si je plést nebudu. Snad. Hlavně to, které je odvozeno z antické mytologie.

PAPHIOPEDILUM - Paphila byl přídomek Aphrodité z kyperského města Paphos, pedilon je řecky střevíček

DENDROBIUM - z řeckého dendron - strom a bio - žití

ODONTOGLOSSUM - odons - zub, glossa - jazyk

CYMBIDIUM - kymbalon - člun, eidos - tvar

PHALAENOPSIS - phalaina - noční motýl, opsis - vzhled

$$OBR394765$$

$$OBR394766$$

$$OBR394767$$

$$OBR394768$$

$$OBR394769$$

$$OBR394770$$ 

37 komentářů:

  1. Naše doma se právě chystá. Jsem rád, že sis užila v pěkném prostředí - u nás teda svítilo sluni, docela, chvílemi. Jestli jsou na té první fotce dole krotony, seznam se s naším (což můžeš i pokud jsem osel a kroton to na tvé fotce není):
    http://upload.wikimedia.org...n.JPG

    OdpovědětVymazat
  2. Henry,jsou to krotony, jsi pozorný divák! Ten tvůj se mi zdá mnohem statnější než ti drobci ve skleníku. Mě nadchly nádherné strelicie, vypadají jako exotičtí ptáci.

    OdpovědětVymazat
  3. * * *
    Já takhle ujíždím v Libčanech u Hradce Králové na bonsajích... :)

    OdpovědětVymazat
  4. Jak jsi Baro dokazala, ze se Destruktorek nesapal po hline a listí? :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Teo,bonsaj je zde jen jedna, na ty musím dál do Brna.

    Bosorko, jednoduše, nechala jsem ho doma. :)))
    Pro takové špunty to opravu není, už jen pro ty obrovské trny v kaktusové části.

    OdpovědětVymazat
  6. Jéé Strelicie, na těch ujíždím já:)), dokonce už jsem viděla velké vzrostlé ( 80cm?)rostliny v Baumaxu či Bauhausu.
    Ta moje metrová, co ji pěstuju už asi 5 let, letos patrně nepřežila zimu:-(

    OdpovědětVymazat
  7. Přesně něco takového bych právě teď potřebovala. Mám absťááák !

    OdpovědětVymazat
  8. Báro, dík za krásné fotky,potěšily, právě opět zapadáme sněhem, tak aspoň něco optimistického..

    OdpovědětVymazat
  9. Pořád to říkám, že takhle v březnu už má člověk ležet u moře a ne se nímat ve sněhu, pak se zdá, že je všechno v háji.

    OdpovědětVymazat
  10. Nejhezčíjsou citrony a pomeranče, ale nechám si pro sebe, proč to tak je ,-)

    OdpovědětVymazat
  11. Náš kroton má metr na výšku a 30 cm dlouhé listy. Právě říkal, že se mu stejská po Jehtro Tull (slyší je jen z kuchyně, rozbila se mi věž), tak si k narozeninám možná koupím JT v Montreaux.

    OdpovědětVymazat
  12. Mě nadchlo to \"přeložené\" názvoslová ...

    OdpovědětVymazat
  13. Vím komu rozhodně udělám těmihle druhy rostlin radost a už proto se mi líbí taky. Kamarádka celý svůj pokoj doslova věnovala orchidejím.
    Krásný kroton jsem viděla u Kamia... když se nelení, tak se zelení, že? :)))

    OdpovědětVymazat
  14. Mod, a co takhle u moře, ale na Islandu...zrovna včera mi odtamtud psal kamarád a posílal úžasné fotky. Ale říkal, že je tam nejvíc sebevražd na počet obyvatel ve světě.
    Dnes je v Beskydech hezky, poprašek sněhu ale i sluníčko;)

    OdpovědětVymazat
  15. čagivčera jsem si koupila kufr...:-)

    OdpovědětVymazat
  16. /6/ Mod,ty strelicie tam byly asi to, co mě nejvíc dostalo. Mám je nafocené a dělá mi to větší radost, než kdybych ji dostal uřezanou z květinářství, bylo by mi ji líto. Letos přes zimu mi také pár kytek zařvalo, přežijí jen silní jedinci!

    OdpovědětVymazat
  17. Magrátko,chce to někam vyrazit a trochu si to jaro přivolat, jinak se z toho zblázníme, venku zase poletuje sníh...

    Sabe, když napíšu, jaké tam bylo horko, tak to bude asi sadistické, že? :-)))))

    Mod, a proč vlastně u toho moře neležíme?

    Gombo, za tím bude určitě nějaká ŽENA!

    OdpovědětVymazat
  18. Henry,také máš pocit, že kytky mají ráda hudbu a když se na ně mluví? To jsi můj člověk.

    zuzi, já když takhle něčemu porozumím, tak si to i pamatuji, jinak je to marný boj. Jo, a v sobotu se Slatiňany nekonaly, časově to vůbec nevyšlo.

    Čagi, já jsem strašně z dětsví ovlivněná knihou Lovci orchidejí od Fr. Flose. Já se hned vidím v pralese, mechy, lijány, hadi... :)

    OdpovědětVymazat
  19. lovci orchidejí!měli asi 3 nebo 4 díly, to jsem taky hltala! Loni v únoru jsem si koupila na výstavě orchidej a myslím, že roste a kvete snad je proto, že ji mám - jako všecky svoje kytky - ráda, poněvadž jsem asi před týdnem zjistila, že jinak dělám všechno špatně...

    OdpovědětVymazat
  20. Bároproč? no protožes to zgajlovala!! Kdo říkal, že nemůže letět letadlem,protože by umřel? TY! a tak v podstatě KVŮLI TOBĚ nejsem po 10ti letech poprvé v březnu na Kanárech vrr:-)
    Chceš k moři? tak příští sobotu, šup, šup:-)

    OdpovědětVymazat
  21. 17. Báro,asi jsem docela skromná, stačilo by o 10, 15 stupňů víc, než máme, a bez sněhu, luxus jako horko nepotřebuju..

    OdpovědětVymazat
  22. ali,tak vítej v klubu! Ach, kolikrát už jsem si toho užila, že dělám všechno špatně! Ale to zase přejde a když ne, tak vyměnit toho, komu se to nelíbí.

    Mod, přiznávám se veřejně, stání na pranýři je od pondělka mým koníčkem, že tentokrát nepojedu zase, protože je to na mě moc kách. Ale ty jeď a pak o tom popovídej, jo?

    Sabe, dneska tady tak fičí ohavný vítr a stále padá něco zmrzlého, že i na procházku s alým jsme šli jan do kotelny a do prádelny o patro níž, ven jsem se ani neodvážila. Brrr!

    OdpovědětVymazat
  23. [18] Jasněže jo! Naše difenbachie mají rády anglickou hudbu 60. / raných 70. let. A rozhodně kytky rozumí. Ostatně, nejen zvířata uhynou steskem po \"pánovi\".

    Flose já mám moc rád - nejvíc Z pralesů Konga.

    OdpovědětVymazat
  24. jé, to je kráásnáá orchie! :)Hlavně ten hybrid s těma citrónama. :-))

    OdpovědětVymazat
  25. Moooc hezke!Takove pekne odreagovani, co kazdy obcas potrebuje.
    Taky se na tom pestovani neznam, pac se mi zblaznil vanocni kaktus! O vanocich, za 2 dny po koupi, mi z nej opadla vsechna poupata, takze dekorace, kde nic, tu nic, a ted ma pres dvacet poupat a kvete, jak v ukole. Chtela jsem dolozit fotku, ale nejdou mi linky, pitomy Vista. ;o(

    OdpovědětVymazat
  26. Hrozně se mi líbí ty překlady jmen - takže teď už nebudu řikat, že máme doma dva \"falaenopsy\" ale budu říkat, že máme doma dva noční motýly:-)

    OdpovědětVymazat
  27. Henry,Z pralesů Konga jsem nečetla, ale úplně se tetelím těšením na to, jak malému Destruktorovi budu číst před spaním, jako jsem čítávala malé Alex. Pak svůj deficit jistě doženu.
    Tvé diefenbachie mají stejný vkus jako já :)

    petisee, a víš co bylo nejhorší, že ty uzrálé citróny (mandarinky) padají jen tak do vedlejšího jezírka a nikdo to neřeší.

    OdpovědětVymazat
  28. Oby,já nejsem žádný botanik, tak plácnu možná blbinu, ale dostala jsem jednou vysvětlení, že jsou vánoční kaktusy a velikonoční. Podle toho, kdy kvetou. Já mívala největší záplavu květů od března do června.

    Sejra, tak zrovna u těch nočních motýlů jsem to ocenila též, zní mi to mnnohem lépe.

    OdpovědětVymazat
  29. No Baro, ze by prodavalipred vanocema velikonocni kaktusy? Anebo jsem vyhmatla nejakeho krizence a pokvete mi dvakrat za rok. ;o)))

    OdpovědětVymazat
  30. Oby,přála bych ti toho křížence a hodně moc květů!

    OdpovědětVymazat
  31. Z pralesů Konga jsem viděl v šesti letech na jedné výstavce ve škole z níž jsme si mohli objednat knížky. Měla hrozně strašidelnou ilustraci na první stránce (ne titulní), tak jsem si ji hned objednal. Když o tom přemýšlím, letos jsem ji četl dvakrát. CHtěl jsem si dnes přečíst Psa Pátka a pustit si k tomu The Move, ale radši si přečtu Tajemného Skelliga, a bez hudby, jen tak.

    Napadlo mě, jak by se asi Preslovi líbilo to názvosloví. Dovolím si sem zkopírovat pár slov:

    Barona Gjřjho Cuviera Rozprawa o přewratech kůry zemnj a o proměnách w žiwočistwu gimi způsobených, w ohledu přjrodopisném a děgopisném (překlad Jan Svatopluk Presl, Praha 1834). Presl překládal i jmén zvířat, např.:

    Welozwěr gižný (Megatherium Cuvieri)
    Hustozubec wětšj (Anoplotherium commune)
    Rybogeštěr obecný (Ichtyosaurus communis)
    Plawnogeštěr dlouhokrký (Plesiosaurus dolichoderes)
    Křjdloprsták tlustomordý (Pterodactylus crassirostris)
    Křjdloprsták dlouhomordý (Pterodactylus longirostris)

    Skeny jsem dal do Wiki:
    http://commons.wikimedia.org...vier

    OdpovědětVymazat
  32. Henry,ty názvy živočichů jsou skvělé! Žasnu na tvou sečtělostí. Neznám zase tolik lidí, kteří by tohle vysypali z rukávu nebo takových, kteří přečetli něco od Jakuba Demla.

    OdpovědětVymazat
  33. Díky za chválu, ale je nezasloužená. Hezký víkend!

    OdpovědětVymazat
  34. Proč hlavní stránka hlásí jiný počet komentářů než kolik jich po rozkliknutí článku najdu? Teď píšu 34. a už tam bylo číslo 34. U mě to samé. Napíšu článek, šup, naskočí že je tam komentář. Netušíš?

    OdpovědětVymazat
  35. Henry,to teď dělá všude, nějak to nechápu, zejména u blogů, kde je (1) a není tam ani jeden komentář.

    OdpovědětVymazat
  36. Mně to tak dělá taky:-(

    OdpovědětVymazat
  37. Mod,Hekko už to vysvětlila, snad by to mělo být OK.

    OdpovědětVymazat