Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

středa 9. prosince 2009

Stará lampa

...

Milá moje lampo, znám tě odjakživa.
Jsi spojená s babiččiným obývákem, stávala jsi tam u křesla, vysoká, vznosná na elegantně zahnuté chromované noze s pevným krajkovým stínítkem a maličkou odkládací plochou na jeden šálek čaje.
Vidím sebe jako čtyřletou, jak vždy vlítnu do pokoje, sednu si do křesla, tak abych měla hezky po ruce ten malý kulatý stoleček od lampy a ten se vmžiku stává mým volantem, jedu daleko, nejčastěji do Krkonoš, točím doprava, doleva, vybírám ostré horské zatáčky, až se třese celá lampa.
"Ty tu lampu jednou zničíš," řekne babička trochu káravě, trochu s pochopením, ale nechává mě řídit dál, vždyť je to taková zábava.
Léta běží, ale babiččin obývák se nemění.
Už neřídím do Krkonoš, ale sedávám schoulená v křesle a za světla lampy louskám své první mayovky, verneovky a sci-fi. Na "volantu" mám sklenici se sirupem a čítávám dlouho do noci, vždyť jsou prázdniny.
Rozpadlo se stínítko. Pečlivý děda se ujal opravy a podařilo se mu v době, kdy nebyly k dispozici skoro žádné materiály udělat malý zázrak z tvrdého papíru a žlutobéžové tapety.
Na stěně v kuchyni se vyměnilo pár kalendářů a babička s dědou se musejí ze svého domku stěhovat. Stál někomu ve smělých plánech.
Hodně věcí sebou do mnohem menšího bytu vzít nemohou. Ale lampa s křeslem a stolkem své místo v novém domově našla.
Jak pomalu přichází stáří, je potřeba, abychom si byli všichni blíž. A babička s dědou se zase stěhují, tentokrát do ještě menšího bytu, ale jen 10 minut cesty pěšky od nás, aby se o ně mohla mamka starat.
Lampa přežila 150 kilometrů útrap stěhovacím vozem a dál zpříjemnňovala večery nám všem, jak jsme za babičkou chodili.
A malá Alex sedává u "volantu", jezdí cestou necestou a babička se usmívá a říká:"Ty tu lampu jednou převrátíš."

Babička už není a její lampa stojí u mě v obýváku.
Už není hezká, je celý rozviklaná, vždyť jak by mohla být jiná, když jsem s ní ujela tolik kilometrů serpentin a Alex možná ještě víc.
Párkrát se stalo, že jsem zatoužila po jiné, po moderní, třeba se stmívačem a elegantnějším vzhledem.
Ale vždy zůstalo jen u kratičké úvahy, stará lampa to vždy vyhrála.
Dnes má zase na mále.
Co s ní bude po mém odchodu ze stávajícího bydliště? Budu na ni mít místo v pidibytě?
Nebude se tam vůbec hodit, je stará a nemoderní. Ale myslím, že nějaký kousek místa pro ni vyšetřím... vezmu si sebou kousek svého dětství a babičky a vzpomínek.
A  že není už hezká?
Je krásná! Svými porcelánovými vypínači přímo u žárovek, textilním přívodním kabelem a stále dobrým chromem i původní kraječkou na odkládacím stolku. 
A já se mohu těšit, až Destruktor jednou objeví její skvělý volant, protože zatím mu to usilovně tajím.
  

46 komentářů:

  1. Milá Báro :)Já mám po mámě obal rtěnky.Je zlatý,místy ošoupaný a je po babičce po kteé mám jméno.Zrovna ráno jsem na něj narazila,tak jsem ho chvili tiskla v dlani.I nepotrebne a stare veci maji mit sve misto.I v \"pidibytech\" :))).
    Preji uspesne stehovani!

    OdpovědětVymazat
  2. Baruš,a kde je fotka?!

    Krásné vyprávění! Pro tyhle věci mám velké pochopení. Mimochodem, lampa po babičce mi zdobí pracovní stůl. Tedy, ne jen zdobí, jest v pilné permanenci. Akorát já ji musel vzít z gruntu, takže má nový nikl a elektroinstalaci.
    http://img39.imageshack.us...aj.jpg

    OdpovědětVymazat
  3. Já mám po prababičce jantarové vajíčko, které jí věnovala rakouská císařovna Alžběta, zvaná Sisi. Ona, i její dcera a moje babička, se skrz to vajíčko nabíjely energií. Ještě jsem nepřišel na to, jak. Ale jednou tohle tajemství rozlousknu! ;)

    OdpovědětVymazat
  4. Vojto, to je puvodni sklo? Je nadherna, nadcasová a dokonalá. Plus její pamětnická cena.. Báro, taky nám ji ukážeš? Možná Destruktor za čas vyřeší tvé dilema, a logicky tím ukončí její dlouhou pouť..
    Nebudu navrhovat, že by nam Teo mohl taky ukazat sve vejce, neb by to určitě postavil na hlavu:-)

    OdpovědětVymazat
  5. Báro: Krásne rozprávanie, spravila si mi zasnenú náladu.

    Vojto: Pripájam sa k Bosorkinmu obdivu.

    Teo: Len a by si rozlúskol skôr tajomstvo než to vajíčko!

    Bosorka: Teove vajcia ma pravdupovediac tiež nezaujímajú. ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. To je taková lampa ve stolku, jako mám já po paní Šímové? když tu po babičce někdo někde ztratil:-(?

    OdpovědětVymazat
  7. Stanovím prioritya pak se \"werk\" /v dobrém slova smyslu/ s nejvyšší prioritou snadno dostane i do maringotky

    OdpovědětVymazat
  8. [4] Sím áno. Leč je žel prasklý po celé délce. (Umně zakamuflováno otočením prasklinou ke zdi.) Měl jsem pěkně stažené půlky, když jsem ho drbal ze staletých sklepních nánosů. Jak ten šlic nehezky úpěl... Naštěstí se dobré dílo povedlo a širm, nerozlomiv se ve dví, přežil.
    [5] Též děkuji!

    OdpovědětVymazat
  9. Asi mi tu někde něco uniklouž minule : \" byl to hektický čas, spojený se stěhováním skříní\", a teď se stěhuje lampa! Že by ti to už vyšlo ?!?!?!?!

    OdpovědětVymazat
  10. Krásně se to čte i mně, Báro, a dýchá z toho tak trochu nostalgie.. až na mě :-) přeju lampě i Tobě stěhování bez bolestí a bez úrazů..

    OdpovědětVymazat
  11. Stmívačmůžeš koupit (nebo zbastlit) externí a je to ;-)

    o eleganci strach nemám :)

    OdpovědětVymazat
  12. 3Tak už vím... Telefonoval jsem mámě a zeptal se i na to jantarové vejce. Prý se mám skrz něj dívat do Slunce a otáčet s ním jako s kaleidoskopem. Vyzkoušel jsem proti silné žárovce. Uvniř jsou neuvěřitelně fantaskní krajiny. No jo, funguje to i takhle... jsem vyloženě nabitej energií! ;)

    OdpovědětVymazat
  13. GomboCo je to zbastlit?:-O
    Teo - ale když to udelas se Sluncem, melo by vejce od něj energii nabít. Prý. Tak se nabíjejí kameny, polodrahokamy..

    OdpovědětVymazat
  14. Bosorka: Zbastlit (z nemeckého basteln = modelovať) znamená vytvoriť, vyrobiť (obvykle podomácky, \"na kolene\").
    Vaša lojzopédia ;-)

    OdpovědětVymazat
  15. Nooo, to je hodně mírné vysvětlení, milá lojzopedie. Dovolil bych si malé upřesnění. Tedy, aspoň v \"našich kruzích\" je zbastlit v podstatě ekvivalent k výrazům typu zprasit, dojebat apod. (dámy prominou). ;-) Jednoznačně výraz pejorativní.
    Vytvořit něco \"podomácku na koleně\" rozhodně není to samé, kolega Kutil jistě potvrdí! :-)

    OdpovědětVymazat
  16. Taky znám zbastlit ve významu \"pokazit, vyrobit špatně\".

    Hm, sice mám hodně kamenů, ale mohl bych se zkusit nabít podkladkem.

    OdpovědětVymazat
  17. Vojto+Henry: To fakt?! Tak v tomto význame to teda nepoznám...
    Tak to bude teda musieť dešifrovať Gomba, ako to myslel.

    OdpovědětVymazat
  18. Já jsem si zase vyraz typla na: někde ukrást/najít a použít:-))) Jako trochu rómsky:-)))

    OdpovědětVymazat
  19. Vojto, dámy určitě prominou, jedná se přece o terminus technicus ;-) Lépe se to vyjádří těžko. Takových těžko nahraditelných drsnějších výrazů je víc.

    OdpovědětVymazat
  20. Kameny :)To nabíjení energie kameny je zajímave..ze by me nabil nejaky briliant? :))

    OdpovědětVymazat
  21. To bys jich musela mit vic kusu kolem krku:-)Jeden chcípáček by to asi nevytrh ;-) Jinak doporucuju navstivit prodejnu minerálů, kde mají i ty velké, sberatelské, krystaly.. Kamarad říkal, že to tam až brnělo, kolik bylo energie ve vzduchu.

    OdpovědětVymazat
  22. [3] máš moje sympatie. ten krám nezabírá prostor, nemusí se stěhovat, vystavovat, oprašovat...

    OdpovědětVymazat
  23. BosorkoJa se o tom nabijeni kamenama bavila dneska s tchyni a ta mi rikala,ze ma prsten s kamenem (s jakym nevim..)a nez ji zacne zlobit zlucnik,kamen zmeni trochu barvu!!!
    Ja z kamenu mam nejradsi tyrkys.Ta barva mi dela dobre :).

    OdpovědětVymazat
  24. jé, něco mi uniklo? jestli se stěhujete, tak držím pěsti, ať všechno klapne a ať se vám dobře bydlí :)

    OdpovědětVymazat
  25. [17] lojzojá tohle slůvko znám v obou významech ... tady jsem myslel [11] šykovně(c) podomácku opravit :o)

    OdpovědětVymazat
  26. Cheo,Někomu zase černá na těle stříbro, když mu zlobí játra. Asi změna kyselosti pokožky? Polodrahokamy mají nejakou lecivou sílu, prý, ale nevím, zda i malý briliantík by to utáhl.. Ale urcite má tu moc obdarovanou hoodně potěšit ;-)

    OdpovědětVymazat
  27. Smím poučit?Protože mlčíte tak asi můžu - briliant není a nikdy nebyl žádný minerál. Briliant je pouze typ výbrusu, oblíbený zejména u diamantů, kde díky specifickému lomu světla v kameni vynikne krása procházejícího světla. Takže se může tak brousit třeba křemen či jiné čiré minerály.

    OdpovědětVymazat
  28. Cheo /1/,já mám někdy strach, že staré krámy nás vytlačí z bytu, ale opravdu je to boj, co nechat a co vyhodit... budu se muset poradit s Alex.

    Vojto, tvoje stolní lampa je moc krásná, mám ráda, když se to v interiéru takhle využije. U té mojí lampy je smůla, že se nedochovalo původní stínítko. Fotku nestíhám, nevím teď, kam dřív skočit, ale doplním ji přes víkend...snad :-)

    Teo /3/, to jantarové vajíčko jsem viděla v Louvre, měli jich tam celou vitrínu a byla to krása. To máš opravdu vzácnou věc.

    OdpovědětVymazat
  29. Báro, ta lampa to místo opět mít bude. ---- Pidibyt ??

    OdpovědětVymazat
  30. 4 - Bosorko,zatím se Destruktorovi podařilo zničit \"jen\" historické kraslice z Chodska po mojí prababičce, bez dozoru se k nim dostal a nechtíc je rozmačkal, nechápal, co to je. Moje chyba. Lampa snad přežije.

    Lojzo, já se ráda zasnívám, to je fajn, že jsi se zasnil se mnou :-)

    6- Mod, to vypadá úplně jinak než ta tvá, vyfotím!

    7- Buteo, to mi dělá největší potíž, stanovit ty priority. Ale nějak to udělat musím.

    9- Elizo, nic ti neuteklo, pokud se přohodí něco \"převratného\", zajisté poreferuji.

    Sabe, díky!

    OdpovědětVymazat
  31. Gombo,nakonec se obejdu bez stmívače, objevila jsem kouzlo svíček :-)

    12- Teo, to jsem netušila, že je ještě něco \"vevnitř\". O to více krásnější!!

    14- Lojzo, i já znám slovo \"zbastlit\" stejně jako ty, ale ten pejorativní nádech vnímám, když mluvím s nějakým profíkem, kterému se do odborných věcí motá nějaký \"murvil\" a pokazí a zničí co se dá.
    (Murvil= člověk, který zmrví, co se dá.)

    OdpovědětVymazat
  32. [29] Já to svý vejce už několik let neměl v ruce... :o) No a terazky jsem kapku pátral a dozvěděl se zajímavou věc. Jantar je, jak známo, zkaměnělá pryskyřice, čili původu organického. Jedná se proto o tzv. \"teplý kámen\". No a v 18. a 19. století byla jantarová vejce prý používána též jako dnešní venušiny kuličky. :o) Tak mě napadlo, jestli to osamělá smutná císařovna Sisi taky věděla... 8-?

    OdpovědětVymazat
  33. 15- Vojto,přesně řečeno! Ano, takových murvilů, co zničili původně krásnou motorku, takových už jsem zažila!!!
    A pak z toho vyjde BASTL a už je po parádě!

    Ale znám slovo zbastlit i ve významu, jak ho užil Gomba. Ono fakt záleží asi na kontextu.

    Henry, podkladkem se nedobíjej, mohla by tě pak bolet hlava! :-)))))

    20- Cheo, na nabíjení kameny jsem fakt tupá. Jedině jako ty, nějaký ten \"brilouš\", jak říká můj kamarád klenotník :-)

    24- sedmi, zatím to nevypuklo naplno, teď jsem ve fázi rekonstrukce, k nastěhování to bude až vypadnou všichni řemeslníci, které si ještě hodláme pozvat :-) Nechápu, jak se to táhne, původní termín do vánoc se vzdaluje rychlým tempem.

    Sejra, já jsem moc ráda, že mi to konečně někdo polopaticky vysvětlil, protože jsem v tom taktéž neměla jasno. Dík!

    Ahoj Chipmunku, no, štěstí se usmálo :-)

    OdpovědětVymazat
  34. 32- ježyš Teo,tak to vejce radši umej! :-p

    OdpovědětVymazat
  35. To je Báro fajne, že jsi přehodila vyhybku na novou kolej, tak ať se ti vše daří.

    OdpovědětVymazat
  36. Já jsem dostala od přítele Gomby k Vánocům 4 krásné kameny, asi Vám je vyfotím:-), ale že by to mohl myslet jako Venušiny kouličky, to mě nenapadlo:-))

    Všechny kameny se nabíjejí a vydávají energie, proto na nich sakra taky spím, že jo:-)

    Jinak já mám od Rakouské císařovny taky něco, co dostala moje prababička, ale není to vajíčko, je to pták:-)

    OdpovědětVymazat
  37. Bárodošel Ti balíček?
    Dnes jsem byla na poště ve Vršovicích, proboha prosím, nikdo mi tam nic neposílejte, ti lidi ve frontě tam budou stát ještě na Nový rok!:-(((

    OdpovědětVymazat
  38. Mo,[36] mě také ne, ale teď o tom začnu uvažovat :o)

    OdpovědětVymazat
  39. JO prosímtětu papírovou krabičku mi kdyžtak schov, má pro mne historickou hodnotu, dostala jsem v ní jednou větrníky, DVA!:-)

    OdpovědětVymazat
  40. Jsou věci, které mají mnohem větší hodnotu, než se zdá. Pojí se s nimi vzpomínky, přebírají charisma lidí kolem nich, jsou schopné nám dodávat sílu a naději v časech nepohody. Jsem přesvědčen, že ta lampa od babičky má takové kouzlo.

    Také mám pár takových věcí, které pro nikoho jiného nemají cenu, ale já bych je za nic na světě nevymněnil. Pěkný článeček :-)

    OdpovědětVymazat
  41. Chipmunku,díky :-)

    Mod, ty máš teda poklady! Já se teď nabíjím takovým rozkošným malým přívěskem ve tvaru ještěrky. Když ho nemám přímo na krku, vždy ho mám někde poblíž, asi se z něj stal nerozlučný talisman. A funguje! Kupodivu :-))))
    A slibuji, že v vršovické pošty nic nepošlu ;-).

    Caymane, to je také důvod, proč si málokdy kupuji věci ze starožitností, chybí mi tam ten příběh a jejich historie... kouzlo, jak trefně říkáš.

    OdpovědětVymazat
  42. Báronezbývá mi než konstatovat, že se nacházím ve fázi, kdy jsem nadšena i z prázdné krabice.
    Talismany fungujou, pokud to jsou ty správné!:-)

    OdpovědětVymazat
  43. Mod,někdy je prázdná krabice milejší než cokoliv jiného, i když tak jsi to asi nemyslela... no, nic, vše se v dobré obrátí! :-)

    OdpovědětVymazat
  44. Sbírám kde co, ale ještě jsem nezačala s krabicemi od větrníků! A bude s podivem jestli Bára, ve fázi rekonstrukcí a příprav na stěhování, něco takového, jako uchovávání relikvií ve formě prázdných krabic nakonec nerozsedne.
    Jinak přeji ať se vše zadaří, nemusíš tudíž myslet na dárky, na vaření či pečení, máš jistě plnou hlavu něčeho naprosto jiného. Držím palce, a ať to ten příští rok vyřeší k plné spokojenosti. Hlavně zdraví a pohodu, ( a zážitky, jak jsem psala u mne!!! )Tak těch máš asi teď plnou nůši.

    OdpovědětVymazat
  45. Elizo,to je jinak. Kromě všeho možného myslím ještě na pečení, vaření a stromeček. A kromě jednoho bytu, chystáme s Alex na vánoce byty tři. Ten starý, ten nový a u rodičů....Proto nestíhám ani odpovídat na maily a milé vzkazy.

    OdpovědětVymazat
  46. 18 bosorka: \"Já jsem si zase vyraz typla na: někde ukrást/najít a použít:-))) Jako trochu rómsky:-)))\"

    ach jo, no comment
    jeste bych pridal jednoho rasistickyho smajlika, at se ten stereotyp poradne zakoreni...

    OdpovědětVymazat