Motto:

Cesta do pekla je vroubena dobrými úmysly

pátek 16. dubna 2010

Jak mi málem hráblo

a jak to dobře dopadlo.

Úpravy pidibytu finišují, dávno dopředu koupené tapety konečně přišly ke slovu. Protože až když se vytapetuje předsíň, může se položit koberec a protože lino v předsíni je hodně ošklivé (co tam, proboha, v minulosti někdo dělal s tuší?!)  nedalo se tapetování odkládat donekonečna a nahrazovat ho příjemnějšími činnostmi (třeba šroubováním polic).

S tapetováním mám zkušenosti, není to nic světaborného, ustřihne se kus tapety z role, natře se lepidlem, usadí se horní a boční rovina, shora dolů se uhladí a vyženou vzduchové bubliny a je hotovo. Skoro bych řekla, že je to práce čistější a rychlejší než malování. Pruhy máme 4 + dveře, to musíme přece zmáknout za chvilku. Leč, časy se mění!
Starou tapetu jsem strhla už tak před měsícem, zdi byly tedy nachystané, ale Kapitán do toho vnesl inovaci v podobě nalezeného návodu na lepení vlisových tapet na stránkách Hornbachu.
Staré metody zapomenout, lepidlem natřít stěnu, přiložit tapetu v roli(!), uhladit válečkem, dole u podlahy zaříznou... Kurnik, to vypadá snadně!

Teď už vím, že hláška "kurnik, to je brnkačka" je zaříkavací formule pro to, aby se pokazilo všechno, co se může pokazit a ve finále, až už je člověk úplně vyřízený - fyzicky i psychicky, tak se to vyrbí nějak do pozitivna.

Zvolili jsme onu novátorskou metodu, ale vliesová tapeta je zvláštním druhem živočicha, který si žije svým vlastním životem, bez ohledu na to, co se mu snažím gumovým válečkem vnutit za formu. Obzvláště poté, co ho oživím spermatózním lepidlem, o kterém mi nikdo neřekl, že schne 3 dny a více.
Vývojové fáze vliesové tapety:
Přiložena ke stěně a vyhlazena válečkem, vypadá docela dobře.
Ponechána sama sobě, začne se všelijak krčit, nabírat na vlnovitosti a vzdoruje jakémukoliv pokusu o dodatečné uhlazení, maximálně po krajích vyprskne pod nátlakem trochu spermatu. Samozřejmě vždy v místě, kde si toho všimneme až za chvíli a upatlání je o to větší.
V okamžiku přiložení druhého pruhu je první pruh již tak hrbatý, že nelze neupadnout do naprostého zoufalství. Výrazně se zvětší odhodlání, že druhý pruh musím vyhladit lépe a více a to má za následek, že tapeta je málem vtlačena hluboko do zdi.
Jo, dobrý, řekneme si a než nachystáme třetí pruh, je dvojka vrapatá jako čelo indiánského náčelníka.
Naštěstí třetí pruh je krátký, jen nade dveřmi do koupelny, to se nějak dá... hlavně ať je to vyhlazenější než jednička a dvojka a opět to hrnu, hlava nehlava, až mě bolí ruce.

"Je to jasné, první dva pruhy sloupneme a zkusíme znovu," nevěřícně slyším, jak říkám.
Naštěstí jsme tak utahaní, že na to nedojde a usínáme s myšlenkou "ráno uvidíme, tapety je dost..."

Ráno je stejně hnusná jako večer. Kdykoliv se na ni kouknu, zacloumá mnou zuřivost, že s takovou hrůzou v jednom bytě nebudu.

Odcházíme za prací a na místo činu se dostávám až za dva dny.
A co vidím?
Krásnou, suchou, rovnou tapetu, jen sem tam drobná bublinka, jaká se dá amatérovi odpustit a konečně se dostavuje ten hezký pocit z dobře odvedené práce, jaký zažije jen ten, kdo se nebojí tapetovat v místech, kde pojem "pravý úhel" a "rovná zeď" je cizí sprosté slovo.

17 komentářů:

  1. Blahopřeju,taky jsem to zažila, s tapetou obrazovou... Ony, mrchy, člověka rády cjvilku napínají, než se napnou! :)

    OdpovědětVymazat
  2. paja-ostrovanka16. dubna 2010 v 12:22

    mas muj uprimny obdiv...

    OdpovědětVymazat
  3. Tyjo, já to znám jenom postaru, kdy se používalo jenom škrobový lepidlo, taepta se naměřila, ustříhla, natřela lepem (k tomu spermatu to taky nějak nemělo daleko, přiložila, uhladila a držela.
    Dneska samý moderní postupy a výsledkem jsou pochuchaný nervy a jako malý bonus nakonec dobře nalepený tapety:-)

    OdpovědětVymazat
  4. Tyjo, oni se narovnaly i směrem vzhůru? A v návodu to nebylo? Bojim bojim, do toho asi nepůjdu, i když jsem se chystala.

    OdpovědětVymazat
  5. to mi připomnělo, jak sestra tapetovala ložnici a všechno šlo jak mělo, ale asi tak za týden se odtamtud ozvala rána: celá stěna se jí srolovala najednou. Tak co je lepší? Asi když tapeta zlobí nejdřív a pak se chová slušně ;-)

    OdpovědětVymazat
  6. Manželko,obrazová tapeta je u rodičů, dostali ji pod stromeček a ještě nikdo nenašel odvahu ji nalepit. Po minulých dnech vím jedno: já to nebudu.

    Pájo, dík. Ale není za co... snad jedině za to, jak jsme se u toho nepohádali, ale naopak se ještě v ten večer podporovali útrpnými pohledy, že je to vlastně docela dobrý... :-)))

    Sejra, s láskou a něhou jsem vzpomínala na časy vločkového lepidla Apeko. Tapeta se nacucla a pak se s ní dalo cvičit, jak jsem si vzpomněla! To už bych dnes nesvedla.

    Petisee, poslední věc, kterou chci ještě udělat - kus zdi natřít \"magnetickou\" barvou a udělat tam nástěnku pro Destruktorovy kresbičky. A pak můžu už snad fotit :-)

    Bosorko, já to nedokážu říci, jak všelijak se narovnaly, ale všechny další tapety už lepí profík! I když...

    Ali, to se mi stalo ještě u rodičů v mém pokojíku, že při strhávání tapet to šlo i s třemi centimetry omítky. Taťka mě tehdy moc pochválil!

    OdpovědětVymazat
  7. Báro,jéje, nějak jsem Ti zahltil blog. Sem se ale rozkecal! ;-) Sorry

    OdpovědětVymazat
  8. Jo, starorůžová z broskvové, to znám..

    OdpovědětVymazat
  9. [8] Vojto, ja tam zadny fleky nevidim! ;o)))

    Baro, klobouk dolu, tapetu bych nechtela lepit ani kdyby mi za to platili! ;o)))

    OdpovědětVymazat
  10. :-D tak tohle jsme zažili taky, téměř přesně. Akorát že jsme lepili i strop a ve dvě ráno už to padání na hlavu bylo opravdu hodně stresující. Jo a co mezery mezi pruhy? Při nalepení žádné, po zaschnutí dva milimetry... ještě jsme to na stropě přelepovali krycím proužkem.

    OdpovědětVymazat
  11. Když jsem mělpoprvé tapetovat, vyptával jsem se všech známých, jak nato. Dověděl jsem se cca 10 různých návodů. Neomylně jsem vybral ten nejpitomější!!!!
    Všecko jsme museli strhnout :(
    Přešli jsme pak na klasiku (škrobové lepidlo) a té se držíme dodnes :)

    OdpovědětVymazat
  12. Vojto,to je naprostý horor! Ale výsledek mě rozesmál (pardon), to mohlo být kocourovaté jak chtělo :-)))
    Vůbec nevadí, že ses rozkecal, tohle se zkrátit nedalo!

    Bosorko, proto já do těchto barev zásadně nejdu. Ale mám hezkou žlutou, která vznikla náhodně místo fádní okrové a prozářila temnou chodbu.

    Oby, nikdy tě to nesvádělo? Já mám na některých místech pocit, že to tapeta zútulní.

    Wu, strop jsem lepila jednou a nikdy více, to byla hrůza! Spoje jsem malinko přesadila, v domnění, že po uschnutí se to trochu \"stáhne\", ale omyl. Zůstalo to půl milimetru přes sebe...no, možná lepší, než kdyby se to rozšklebilo...

    Gombo, my jsme bohužel na škrobové lepidlo nikde nenarazili. Taky kdo by ho prodával, když je levné a může místo toho vydělávat na potvoře drahé!

    OdpovědětVymazat
  13. Báro, jste dobří - já v těchto situacích vždycky musím překonat záchvat zoufalství (což se ne vždy podaří) a pak to jdu dodělat.. ještě že to vyšlo :-)

    OdpovědětVymazat
  14. Sabe,my měli štěstí, že jsme byli večer tak utahaní, že už nebyla síla to strhnout.
    Jinak bychom to mohli lepit pořád dokola.

    OdpovědětVymazat
  15. napínavý příběh s dobrým koncem. tapety jsou fakt horror, na druhou stranu v některých bytech bohužel ty zdi nejsou tak pěkný, aby stačila malba; my máme doma taky tapety.

    a Vojto, ty jsi mě dostal.

    OdpovědětVymazat
  16. dewberry,no právě, bylo potřeba zakrýt zbytek umakartu... co jiného, než to zlidštit hezkou tapetou.

    OdpovědětVymazat